home-compani-de-stat

Romanii au platit 140.000.000 euro pentru “centura de diamant” a lui Boc

CNADNR a fost obligata sa plateasca 1.000.000 euro penalitati de intarziere

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) a fost obligata printr-o sentinta definitiva sa plateasca firmei italiene Impresa Pizzarotti 4,3 milioane lei (1 milion euro) reprezentand penalitati de intarziere aferente primelor contracte de construire pentru centura ocolitoare Cluj Est. Suma e totusi nesemnificativa fata de costul uluitor al centurii de 24 de kilometri, care a ajuns la 140 de milione de euro in final, motiv pentru care a fost supranumita ”centura de diamant”.

centura-cluj-este-sova-cecanDupa aproape zece ani de la semnarea contractului pentru construire, patru ani de la prima inaugurare si doi ani de la a doua inaugurare, socotelile nu sunt incheiate la centura ocolitoare Cluj Est (Valcele -Apahida). Amintim ca lucrarile au inceput in 2006, centura fara un viaduct a fost data in folosinta in 2011 de premierul de atunci Emil Boc si ministrul transporturilor de atunci Anca Boagiu, dupa care in 2013 a fost inaugurat si viaductul de catre fostul ministru al transporturilor Dan Sova.

La centura au lucrat firmele italiene Impresa Pizzarotti si Tirena Scavi, unite intr-un joint venture, si firmeel maghiare Vegyepszer si Keller si Diferit SRL din Cluj. Italienii avut doua contracte in 2006 pentru construirea tronsoanelor I si II ale variantei ocolitoare Cluj Est, iar in 2009 s-a incheiat tot cu ei contract pentru ”lucrari de consolidare a versantilor cu minipiloti si scurgerea apelor”.

In decembrie 2010, Impresa Pizzarotti – Tirena Scavi Joint Venture (JV) – un joint venture a adresat instantei de contencios administrativ o cerere impotriva CNADNR si Directia Regionala de Drumuri si Poduri Cluj (DRDP Cluj), prin care a solicitat: emiterea unei hotarari judecatoresti care sa tina loc de acte aditionale la contractele nr. 3012/2006, 3016/2006 si 3004/2009 prin care sa se opereze pentru fiecare din aceste ccontracte prelungirea duratei de executie si majorarea pretului contractului. In subsidiar, companiile au cerut obligarea paratei la incheierea de acte aditionale de prelungire a termenului contractelor si de modificare a pretului, sub sanctiunea platii de daune cominatorii pentru fiecare zi de intarziere si obligarea CNADNR la plata sumei de 71.784.838 lei, cu titlu de despagubire, reprezentand cheltuielile suplimentare efectuate de JV.

Procesul s-a judecat pe fond la Tribunalul Bucuresti, care a respins cerere de chemare in judecata ca nefondata. Joint venture-ul a atacat sentinta la Curtea de Apel Bucuresti, care s-a pronuntat recent. Instanta le-a acordat despagubiri de 4.329.308,57 lei.

Directorul DRDP Cluj, Eugen Cecan, spune ca suma data ca penalitati este justificata fata de suma 71 de milioane ceruta in total, dar precizeaza ca si Compania de Drumuti are un proces impotriva italienilor.

”Suma ceruta de ei era aberanta. Noi le-am zis haideti sa discutam ca intr-adevar erau niste lucrari efectuate. Ei nu, ca ei vor 70 de milioane. Pai doar nu construim o noua centura! Deci penialitatile sunt pentru lucrari efectuate si vor fi platite din bugetul companiei. Dar si noi avem acum proces impotriva lor in care le cerem o suma cred ca mai mare pentru ca de doi ani le-am cerut sa faca remedieri la zidurile de sprijin si nu au facut.”, a spus Cecan.

Sursa: www.clujust.ro

Comments

comments

Your Turn To Talk

Your email address will not be published.