home-compani-de-stat

Dosarul “Flota” face pui. Cum si-a cedat Romania pavilionul maritim unei firme din paradisul fiscal Cipru

Pavilionul maritim romanesc a fost atribuit unei firme din Cipru, in urma unei licitatii cu iz penal. Jurnalul National a prezentat in exclusivitate cine sunt pionii principali ai acestei afaceri, dar si cine se ascunde in spatele firmei cipriote. Fostul directorul al Autoritatii Navale, Andrian Mihei, a acordat un interviu, in care explica dedesubturile acestei afaceri controversate.

Jurnalul National: Cum s-a atribuit contractul prin care Romania a ramas fara pavilionul maritim? 

Andrian Mihei: Anul trecut, in august s-a organizat o pseudo licitatie. Fara sa se faca vreun caiet de sarcini, fara sa fie publicat pe SEAP, fara sa aiba acordul Consiliului de Conducere, “baietii” au postat un anunt prin care voiau sa achizitioneze un serviciu de intermediere. Adica, sa gaseasca pe undeva un agent, care sa aduca nave sub pavilion romanesc. Si normal trebuia sa primeasca un comision. Domnul Constantin Matei, cel care a postat anuntul a facut treaba aceasta la presiunea domnului Valentin Preda, care era secretar de stat in Ministerul Transporturilor. Atunci, Matei s-a imbolnavit subit. Apoi, a mai fost schimbat un director care s-a dat lovit cand a trebuit sa semneze contractul. Dupa ce s-au dat toti loviti, a fost numit domnul Olteanu Eugen, pe 12 septembrie 2012. In aceeasi zi a semnat contractul prin care s-a dat pavilionul maritim romanesc, fara a avea mandat din parte consiliului de conducere. Apoi a secretizat acest contract.

J.N.: Cine a primit contractul?

Niste afaceristi din Germania, care aveau relatii cu partidul care se afla la putere in Germania si cu doamna Angela Merkel. Acestia au mai venit in urma cu doi ani cu un proiect de contract, care fusese facut de o firma din Anglia, pentru a primi administrarea pavilionului. Atunci, la Ministerul Transporturilor s-a facut o comisie si juristii au zis ca nu se poate renunta la pavilion maritim pentru ca acesta face parte din drepturile suverane ale statului. Numai statul roman poate acorda pavilionul romanesc pentru ca are responsabilitati si obligatii prin toate conventiile pe care Romania le-a ratificat la nivel international. Sunt raspunderi mari de tot.

J.N.: Cand ati aflat de contractul secret?

Eu am fost numit la sfarsitul lui februarie. La inceputul lui martie am primit o notificare oficiala de la germani. In care imi cereau sa dau mandat la patru cetateni germani din firma lor sa semneze si sa stampileze in numele Autoritatii Navale Romane, pentru a inmatricula navele sub pavilion romanesc. L-am chemat pe domnul Olteanu, care mi-a spus ca contractul este secret. Cand am citit contractul m-a apucat nebunia. Eu sunt si profesor universitar, in meseria asta sunt de 33 de ani, am fost comandant de nava, si armator si deputat. Cunosc inclusiv cum se fac legile. Am cerut un punct de vedere de la Olteanu, in care mi-a scris niste balarii. Atunci am dat altui jurist din cadrul institutiei contractul, care mi-a confirmat suspiciunile.

J.N: Care a fost reactia ministerului?

Am anuntat imediat Ministerul Transporturilor si am convocat un consiliu de conducere extraordinar. Mi-au spus sa ma adresez la Parchetul de pe langa Judecatoria Constanta. Prim procurorul m-a trimis la Directia Nationala Anticoruptie Constanta. Dupa un singur schimb de scrisori, Olteanu a primit neinceperea urmarii penale. Dar abuzul in serviciu asa cum scrie in Codul penal are doua aspecte: unul este de perturbare a ordinii institutiei respective, si a doua parte este de ordin patrimonial. Procurorul a scris acolo niste baliverne. Toti juristii care au vazut raspunsul de la DNA au inceput sa zambeasca. Imediat dupa ce a venit NUP am fost revocat, cu toate ca domnul ministru mi-a dat dreptate. Contractul de la serviciul juridic a disparut. Am inteles ca domnul Olteanu l-a luat de acolo. Acum noul director a facut plangere impotriva acelei rezolutii.

J.N: Ce beneficii are Romania?

Nu are. Pentru ca statul roman primeste pentru o nava 1.000 euro, iar firma primeste zeci de mii de euro. Cel mai putin, pentru inmatricularea unei nave se vor plati 6.000 de euro si cel mai mult in jur de 40.000. Indiferent de suma, statul tot 1.000 primeste. Problema este a responsabilitatii. Daca se intampla ceva cu o nava nu ne mai spala nimeni. Ce ar fi sa vedeti ca o nava sub pavilion romanesc a poluat sau ca a fost implicata in traficul de armament?

Procurorul Boldeanu i-a dat NUP lui Olteanu  

Eugen Olteanu (foto) a semnat contractul fara sa fie imputernicit de catre Consiliul de Conducere al ANR, iar clauzele contractuale sunt abuzive, lipsite de suport legal si devaforabile statului roman, sustin reprezentantii Autoritatii Navale Romane, in plangerea facuta acestuia la Directia Nationala Anticoruptie. Procurorul de la DNA Constanta, Andrei Bodeanu, sustine in rezolutia prin care a i-a dat lui Olteanu neinceperea urmarii penale ca: “Exercitarea unei atributii de serviciu inexistente in fapt, respectiv incheierea unui contract de genul celui mentionat in absenta imputernicirii exprese date in conditiile legii, da posibilitatea ANR sa solicite instantei competente rezilierea contractului incheiat cu depasirea puterilor conferite directorului general si eventual sa pretinda despagubiri pentru daunele suferite”. Intamplarea face ca, pe date de 10 aprilie, Ilvana Holdin Limited a notificat ANR asupra faptului ca contractul produce efecte juridice, iar neexecutarea obligatiilor contractuale de catre partea romana va atrage raspunderea acesteia.

Cine se ascunde in Cipru?

Potrivit documentelor obtinute de la Registrul Comertului din Cipru, Ilvana HoldinG Limited a fost constituita prin asocierea a trei firme: Kyros Shipping Gmbh & CO.KG – patronata de avocatul Albrecht Grundermann, Astherm Services Gmbh ­ detinuta de societatea Astherm Vermogens Vertwaltung, care la randul ei este patronata de Stefan Schmidt Ammon si Bhe Beteilingungen Gmbh ­ controlata de Thomas Kirch si Kofler Georg. Thomas Kirk este fiul lui Leo Kirch, fostul proprietar al televiziunii Pro7. In schimb, Kofler Georg este un influent om de afaceri din Germania, implicat in companii de minerit, mass-media si energie verde. La data de 10 septembrie 2012, managementul firmei Ilvana a fost preluat de Albert Gundermann. Cateva saptamani mai tarziu, in structura manageriala a fost cooptat neamtul Bernt Gienskey, considerat “nasul” shippingului din Cipru.

Sursa: Jurnalul National

 

Comments

comments

Your Turn To Talk

Your email address will not be published.